My 2013 progress

Januari 2013: Jag vet inte ens vad jag ska säga om dessa bilder, jag blir ledsen när jag ser dem. När jag var sjuk så hade jag som krav på mig själv att ha utstickande höftben, det skulle vara utstickande nyckelben och revben och det skulle absolut vara ett mellanrum mellan låren för att jag skulle va fin. Jag hade allt det där men var jag glad för det? nä inte direkt, januari månad var en av de värsta månaderna under hela min ätstörningstid och jag var inte snäll mot mig själv, jag erkänner nu för första gången att ja jag skadade mig själv och jag gjorde det fram tills mars och sen fick jag ett återfall en gång i maj månad och det fick jag ångra när jag hade tydliga sår hela sommaren som ni läsare frågade om och jag skyllde på min pojkväns katt och min egen hund. Döm mig inte för det här, det var inte jag utan min sjukdom som var dum. Här vägde jag 48 kilo.

January 2013: I do not even know what to say about these pictures, I feel sad when I see them. When I was sick  I had to claim myself to have protruding hip bones, it would be protruding collarbone and ribs and it would certainly be a gap between my thighs to be considered as beautiful. I had all that stuff but I was happy for it? nutritional not direct, the month of January was one of the worst months of my entire time with eating disorders and I was not kind to myself, I admit for the first time that yes I injured myself and I did it up until March and then I had a relapse once in May and I regret when I had the distinct wounds all summer as you readers asked about and I blamed it on my boyfriend’s cat and my dog. Do not judge me for this, it was not me but my illness that did this to me. Here I weighed 48 kg.

januari

Februari 2013: Här började jag träna lite styrka och och försökte gå upp i vikt. Det var mycket kämpigt med mycket tårar och jag fick för mig att jag var jättetjock eftersom att siffrorna på vågen gick uppåt. Jag fick tillbaks min mens som varit borta i 14 månader så att siffrorna gick uppåt var en positiv sak kom jag fram till senare.

February 2013: Here I started to train a little strength, and trying to gain weight. It was very tough with a lot of tears and I felt really fat because the numbers on the scale went up. I got back my period that had been gone for 14 months so that the numbers went up was a positive thing I came up with later.

februari

Mars 2013: Nu går det framåt! Mitt så kallade ”tigh gap” är nu borta och jag tycker att det är kul att träna för en gång skull! Japp det är kul och inte lika mycket ångest som innan. Jag är för en gångskull glad när jag ser mig själv i spegeln, det är fint med lite mer fett på magen och jag kommer ihåg att jag kände mig så så så stolt över att jag har gått upp i vikt även om det känns jobbigt att siffrorna på vågen går upp så jag slänger ut vågen. Fuck ätstörningar nu fan ska jag visa att jag kan! Jag kan bli frisk!  Vid den här tiden har jag gått från att äta 300 kalorier om dagen till att äta runt 2000 kalorier, det går bra nu. 

March 2013: Now its going forward! My so-called ”tigh gap” is gone now and I think it’s fun to work out for once! Yep, it’s fun and not as much anxiety as before. I am for once happy when I see myself in the mirror, I find myself more beutiful with a little more fat on my stomach and I remember that I felt so so so proud that I have gained weight, even if it feels bad that the numbers on the scale goes up so I throw out the scale. Fuck eating disorders now hell do I show that I can! I can be healthy! At this time, I have gone from eating 300 calories a day to eating around 2,000 calories, it’s fine now.

mars

 April 2013: NU börjar det hända grejer, mitt nya kaloriintag har gjort att jag lagt på mig en hel del. Så mycket att mina instagram och bloggläsare ger mig kommentarer som att jag har blivit fet och borde sänka mitt kaloriintag  och jag blir plötsligt väldigt osäker på mig själv och jag tar åt mig hårt och blir ledsen. Dock så har jag bestämt mig att jag ska klara det här och jag ska inte sänka något intag på mat bara för att andra säger att jag blivit mullig så jag fortästter och kämpar vidare trots kommentarerna om min nya kropp och i slutet av april mpnad blir jag friskförklarad. 

April 2013: NOW it starting to happen stuff, my new calorie intake has made me put on a lot. So much that my instagram and blog readers give me comments that I’ve become fat and should lower my calorie intake and I’m suddenly very unsure of myself. However, as I have decided that I will get through this and I will not lower any intake of food just because others say that I have become chubby so I continue and struggle on despite the comments about my new body and the end of April I get oficially explained as healthy from my ED by doctors.  

april

Maj 2013: Nu är jag Ellen igen, glada Ellen. En ellen som vågar äta kolhydrater och godis igen när hon känner för det och hon tackar ja när hon blir bjuden på fika igen. Det finns lite att ta i och det är mer än skinn och ben. Jo hon har till och med fått till en rumpa där, bra jobbat i knäböjen och riktigt starkt jobbat att äta över 2000 kalorier om dagen. Jag är stolt. Vad som dock var ett snedsteg denna månad var att jag började träna med en PT som sa till mig att det var dags för deff och han satte mig på 7 cardio pass i veckan i form av power walks samt 7 gympass i veckan och jag fick endast äta 1000 kalorier om dagen. 

May 2013: Now I’m Ellen again, happy Ellen. A model that dares to eat carbohydrates and sweets again when she feels like it and she accepts when she gets invited for coffee again. There is little to take on and it’s more than skin and bones. Well she has even got a butt there, good work with the squats girl and really well done eating over 2000 calories a day. I’m proud. However, what was a slip this month was that I started training with a PT who told me that it was time to cut and he put me on 7 cardio sessions a week in form of power walks and 7 gym classes a week and I only got eat 1,000 calories a day.

maj

Juni 2013: Det här är den månaden som jag friskförklarar mig själv. Även om jag hade varit ”frisk” sen april så var det först nu som jag själv ansåg mig som frisk. Jag tänkte inget dumt längre, jag kunde äta och jag klarade av att vila och jag tränade inte för att jag var tvungen utan för att jag ville. Det är stor skillnad det! 

June 2013: This is the month that I’m concidering myselg as healthy. Although I had been ”healthy” from my eatingdisorder since late April, it was only now that I myself considered myself as healthy. I did
not think any dumb thoughts anymore, I could eat and I managed to rest and I practiced not because I had to but because I wanted to. There is a big difference there!

juni

Juli 2013: Min 1000 kaloriers diet min PT gav  mig med 14 pass i veckan gav resultat och jag har gått från 21,8% fett till 16%. Jag mår inte alls bra här och jag bara längtar tills min PT ska höja mitt intag och jag ska få äta. Jag tycker att man ser det i mitt ansikte här att jag är sliten. Snart efter detta kommer Farid och jag i kontakt och jag kommer att få börja äta mer igen. (Farid du är bäst, min räddare)

July 2013: My 1000-kcal diet my PT gave me with 14 sessions per week paid off and I have gone from 21.8% fat to 16%. I’m not healthy at this and I just can not wait until my PT will increase my intake and I’ll get to eat. I think you see it in my face here that I’m worn out. Soon after this, Farid and I get in touch and I will have to start eating more again. (Farid you are the best, my savior)

juli

Augusti 2013: Nu har Farid kommit till undsättning och vi börjar stegvis öka mitt intag av mat, vi går från 1000 kalorier till 1300 kalroier på en gång, 2 veckor senare kar vi till 1600 kalorier och ytterligare några veckor senare är vi uppe i 1800 kalorier om dagen och vi har minskat på både power walks och gympass och jag har numera 2 vilodagar i veckan. Under den här tiden tappar jag fett OCH lägger på mig muskelmassa, herregud va skönt det är att träna mindre och äta mer och ändå tappa fett. 🙂 

August 2013: Now Farid come to the rescue and we begin to gradually increase my intake of food, we go from 1000 calories to 1300 calories at once, 2 weeks later we vats for 1600 calories and a few weeks later we’re up to 1,800 calories a day and we have reduced both power walks and gym classes and I now have two rest days a week. During this time I lose fat AND put on muscle mass, my God, huh nice it is to exercise less and eat more and still lose fat. 🙂

augusti

September 2013: Jag blir medlem i BMR, överlycklig! Träningen flyter på och jag äter 2000 kalorier igen och jag kan äntligen slappna av och njuta av att träna igen eftersom att jag äntligen har energi till att träna. Ja blir starkare dessutom eftersom att jag får mer mat, fan va kul det är att träna igen!

September 2013: I became a member of BMR, overjoyed! Training is moving on and I eat 2000 calories again and I can finally relax and enjoy exercising again because I finally have the energy to exercise. Yes getting stronger moreover because I get more food, damn right fun it is to train again!

september

Oktober 2013: Jag har inte mycket att säga om den här månaden mer än att jag står still ganska mycket i min progress. 

October 2013: I have not much to say about this month, more than that I am still pretty much in my progress.

oktober

November 2013: Här fortsätter det likadant som i Oktober, jag kör på som vanligt helt enkelt. Under den här perioden händer det inte mycket, både oktober och november står jag och trampar på  samma ställe och jag och min coach Farid bestämmer att vi ska ta bort cardion helt och sluta med matchema och att jag från och med december ska få äta hur jag vill och så får vi se hur resultaten kommer att gå då. 

November 2013: This continues the same as in October, I do as usual simply. During this period, it does not happen a lot, both October and November, I stand and pedal at the same place and me and my coach Farid decide to remove cardio completely and stop following a strict food sheduale and from December I will get to eat what I want and then we’ll see how the results will go then.

november

December 2013: NU HÄNDER DET GREJER! Musklerna växer, fettet försvinner! Vad är min hemlighet? Jo att äta det jag känner för, min kropp gillar visst godis och kakor (ja för nu när jag äter vad jag vill har det blivit betydligt mer godis, minst 2 gånger i veckan) utöver det så har jag ätit bra mat, mycet kvarg, kyckling, diverse kött, grönsaker, potatis och pasta. 🙂 

December 2013: NOW STUFF HAPPENS! Muscles grow, the fat disappears! What is my secret? Well to eat what I feel like, my body like some candy and cookies (yes for now when I eat what I want, it has become significantly more candy, at least 2 times a week) in addition to that, I have eaten good food, sh a lot of quark, chicken, assorted meats, vegetables, potatoes and pasta. 🙂

december

Under hösten 2014 kommer jag att fortsätta som jag gör. Ingen cadio och sen lyssna på kroppen och äta vad jag känner för. Det verkar fungera bäst för mig! Sen till sommaren jag gissar på juni månad (då är det 6 månader kavr till tävling) då ska jag börja min diet lite smått. Men fram tills dess är det fokus på att ha riktigt kul och njuta av att äta gott och träna gott! 😀

Sen Januari 2013 till januari 2014 har jag gått upp runt 20 kilo. Idag väger jag runt 70 kilo på mina 167 centimeter. 

In spring 2014, I will continue as I do. No cardio and then listen to my body and eat what I feel like. It seems to work best for me! Late this summer I guess the month of June (which is 6 months to contest) then I’ll start my diet a little bit. But until then, it is focusing on having a lot of fun and enjoy eating well and working out well! 😀

Since january 2013 to january 2014 I have gained about 20 kilo. Today I weigh about 70 kilo to my 167 centimeters. 

 

  1. Så himla grym är du! Vilken resa du har gjort och det ärhelt fantastisk med vad du åstadkommit! Du ska verkligen va stoltöver dig själv och din prestation hittills! Riktig kämpe!!

  2. Grymt jobbat Ellen, du är så duktig! Ps: du menar under våren 2014 och inte under hösten 2014 som du ska fortsätta som du gör nu va?

  3. Elin skriver:

    Åååh ett såå härligt inlägg! Blir både glad och inspirerad, sån grym progress om man jämför på bara ett år. Du är verkligen en stor inspiration och dina blogginlägg och det du postar på instagram boostar verkligen motivationen, keep up the good work!

  4. Annie skriver:

    Du är grym!

  5. blir så otroligt stolt över dig! och så inspirerad till att göra en likadan resa själv.i början av 2013 tränade jag väldigt mycket, men åt även bra och jag kände hur jag blev starkare. när jag sedan i juli åkte på språkresa i en månad unnade jag mig själv att äta vad jag ville och inte träna mer än vardagsmotion eftersom jag tyckte att jag gjort mig förtjänt av det efter att ha börjat året så bra med träning och nyttig mat. detta gjorde att jag gick upp i vikt och tappade muskler under den månaden jag var utomlands. detta var starten till att jag sedan började svälta mig själv för att komma tillbaks till min vanliga vikt. i samband med mycket annat gick jag även in i en lätt deppression som sitter kvar än idag och nästa vecka har jag mitt första möte med kurator och läkare på en ätstörningsklinik. men jag har sakta men säkert börjat inse nu att detta bara är så fel. jag förstår att jag äter för lite, men blir ändå missnöjd med mig själv när jag inte orkar att ta i på mina träningspass. jag vet att jag har världens bästa pojkvän, mamma, pappa och familj som skulle göra allt för mig och som inte ljuger när de säger att jag är vacker, men ändå så skrämmer maten mig så mycket att jag får ångetsattacker bara jag tänker på det.men jag har besämt mig att bli frisk nu. under detta år ska jag ta tillbaka min kropp och mitt psyke om det så krävs att jag blir tvungen att knapra tabletter resten av livet för att hålla min deppression i schack. det är därför du är en sådan stor förebild för mig ellen. du har gått igenom allt det som jag håller på med nu, och du tog dig ur det. så varför skulle inte jag kunna lyckas? keep up the good work, så kommer jag sitta här på andra sidan internet och följa dina framsteg varje dag och ständigt inspireras till att göra detsammma och inte falla tillbaks. tack för allt och lite till. stoooora kramar till dig!

Lämna ett svar till Annie Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..