Answers part 1

Hur många CC la du in i dina bröst vid din bröstoperation? La in 400cc i varje bröst 

Hej Ellen och tack för en grym och inspirerande blogg!
Jag har precis börjat min första deff, och det känns verkligen roligt och superspännande. Problemet är bara att det är många som ifrågasätter lunchlådor och övrig diet. Känner mig typ töntig när jag förklarar varför då jag inte har jättebra resultat (än så länge) och det känns som folk ser mig som en wannabe fitspo människa. Hur hanterar/hanterade du detta i början av din resa och vad har du för tips? 
När jag ändå skriver tänkte jag höra vad dina bästa tips för lyckad deff är?
Ha det bäst, kram!
Hej tjejen, tack snälla va kul att du tycker det! 😀 Spännande med deff, helt ärligt skulle jag om jag var du försöka tänka bort att folk ifrågasätter. Du äter precis vad och hur du vill, du ifrågasätter väl inte varför dem köper en bit kladdkaka på fiket mitt i veckan eller hur? Säg precis hur det är, du gör detta för att du vill prova på att genomföra en riktig deff och så är det med det. Resultaten kommer att komma, no worries. 🙂 Mina bästa tips för en lyckad deff skulle nog vara att ha en ordentlig plan som man följer och också redan innan veta vad man ger sig in på, att fylla på med bra mat är A och O. Kram

Vad använder du för proteinpulver? Just nu använder jag 100% Whey Gold Standard från Optimum Nutrition

P1080379

Hur mycket kondition tränar i veckan? Jag tränar inte direkt konditionsträning men brukar gå morgon power walks 6 dagar i veckan.

Äter du aldrig något onyttigt? Jodå, men jag skriver inte alltid om det. 

Vad fick dig att börja träna? Jag vet inte, jag började träna redan som liten. Jag började på gymnastik när jag var 4 år, började tävla när jag var 8 år och körde på i 10 år. Sen gick jag på fotboll i ca 5 år, spelade tennis i 2 år, gick på fridykning i 2 år, gick på boxning och cheerleading ett tag också. Jo, alltså träningen har alltid tagit den största delen av min fritid. Men det var gymnastiken som tog mest tid, från att jag var 10 år tränade jag gymnastik 5 pass i veckan varav alla var 2-4 timmar långa men jag bröt armen så pass illa på en träning att den inte ens gick att laga under operation så jag fick sluta. Därefter fick jag anorexia och körde cardio mest. För 1 år sen och 9 månader sedan blev jag friskförklarad och sen dess har jag tränat på gym. 🙂 

Hej !Hur känner du Alice Granath? Är ni bra kompisar? Vi går i samma klass och har gjort det hela gymnasietiden, vi är bra vänner. 

Hej finaste du! Jag undrar hur mycket muskler man tappar efter ett längre uppehåll från styrketräning? Märkte du stor skillnad på din kropp efter uppehållet pga operation? Du är en stor förebild! Kram Hanna Jag skulle säga att det är väldigt individuellt. Jag vilade i lite mer än 2 månader och jag känner inte att jag har tappat särskilt mycket. 🙂 stor kram 

Hej Ellen! Jag är en tjej på 18 år som gymmar och springer fem gånger i veckan. Jag vill gå ner i fettprocent då jag är lite större. Jag vill inte gå ner jättemycket i vikt, max fyra kilo. Eftersom jag gymmar blir mina muskler större och de väger mer än fett därför kan jag inte koncentrera mig på vikten. Min fråga till dig är, vad är bästa att äta ifall jag vill minaska fettprocenten men kosten ska fungera även till fem dagars hård träning. Jag har testat att skippa mycket kolhydrater under en längre tid (ris, pasta & potatis), visst funkar det men jag orkar ändå inte lika mycket. Kanske äter jag för lite, försöker äta fem gånger om dagen. Två mellanmål som oftast består av frukt eller knäckebröd.  Som du ser behöver jag hjälp och jag skulle vara tacksam för ett svar!  Kram! Jag skulle säga kalorier in kalorier ut. Jag skulle inte ta bort kolhydraterna helt utan fokusera på bra kolhydrater, ris, potatis, havregryn etc. Viktigt att inte glömma att kolisarna är en riktigt bra energikälla och vill du prestera på träningen skulle jag inte ta bort dem helt utan istället välja bra tillfällen på dagen att äta dem. Ex innan och/eller efter träning, till frukost eller så. Kör en bra fördelning på fett, protein och kolisar och ligg på ett litet underskott så kommer du tappa fett. 🙂 kram

Skärmavbild 2015-01-20 kl. 11.58.52

Hej bästa Ellen! Jag undrar vad du anser om att dricka alkohol när man tränar och hade du kunna visa dina träningskläder, skor och utrustningar (bälte osv) 🙂 Hej! Kläder och träningsutrustning kan jag ta i ett kommande inlägg. Men angående alkoholen så skulle jag säga att det är precis som med allt annat, håll det på en bra nivå. Bara för att man valt att leva fitness lifestyle så betyder inte det att man ska sluta unna sig. Alkohol och träning går inte ihop alls. Alkohol är gift, inte direkt bra att hälla i sig det. Men jag kan tycka att vid speciella tillfällen så kan det vara värt att ”unna” sig det. Jag själv exempelvis har druckit 3 gånger nu under hösten, jag drack på min födelsedag, på en väns födelsedag samt på nyårsafton. Ibland är det värt liksom. Men ska man nu dricka så skulle jag säga att bästa vore om du vilade från träningen dagen efter så att kroppen får en chans att rensa ut det där. 

Är en tjej på 18 år som gärna vill gå upp ca 7kg, på vintern har jag inte så stor aptit så därför blir det ganska svårt, vad är dina bästa tips för att gå upp i vikt relativt fort? Är så kallade ”gainers” något du tycker är bra och i så fall vilka är bäst? Tack för en grym blogg dessutom  😀 Gainers fungerar absolut om du vill gå upp  vikt snabbt, jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell då jag själv aldrig använt det. Sen så skulle jag säga att äta mat med högt energivärde, exempelvis nötter, olivolja,  jordnötssmör, fet fisk som lax etc. Sen att dricka sina kalorier är alltid lättare 🙂 

Hej Ellen! Älskar verkligen din blogg och du är en så stor inspiration! Jag har en fråga som jag gärna velat ställa till dig angående killar. Många killar som jag känner tycker att tjejer ska vara smala och inte ha för mycket muskler. Är det något du tänker mycket på vad killar ska tycka om att du kanske har mycket muskler och som du gärna vill ha mer av? Får du höra mycket av din omgivning att du tränar för hårt, eller att du skulle vara mindre eller sånt? Eller tränar du och gör detta enbart för dig själv(för att du älskar det) och bryr dig inte om vad killar tycker och tänker om dig? Hoppas du inte tog något negativt för jag tycker du är dö snygg iaf! <3 kämpa på! Hej, tack fina för komplimangen i början! Jag tränar inte för att någon kille ska tycka att jag är snygg, jag gör det för att jag tycker att det är kul. Inte för att va den som är den men skulle en kille klaga på att jag är för stor eller för musklig så ser jag hellre att han är för liten för mig. Hahah herregud, träna själv då! Nej, men jag får inte höra från min omgivning att jag tränar för hårt eller är för stor, de människor som säger så umgås jag inte med. Men eftersom att de flesta i min umgängeskrets själva tränar så kommer inte de kommentarerna upp och de flesta killar kör själva väldigt hårt i gymmet så jag är liten jämfört med dem 🙂 Tack fina du igen, och du skulle någon någonsin klaga på din storlek, skit i dem! Kör bah kör. Och kör för din egen skull inte för att göra en kille glad. 

Hej! har läst massa olika om hur bra det är med morgonpromenader innan frukost på fastande mage. Har för mig att det var denna cardio typ du använde under deffperioden, anser du att det är bra att gå innan frukost och är det sant att kroppen bränner mer fett på fastande mage? tacksam för svar 🙂 Bränner mer och bränner mer. Jo går du på fastande mage så kommer kroppen gå direkt och förbränna istället för att förbränna maten du har i magen. Men om du hellre går ex efter gymmet eller senare på kvällen så kommer det jämna ut sig under dagen, kalorier in kalorier ut. 

Hej starka du! Vad ska man göra för att stoppa/motverka sötsug? Speciellt på kvällen och man vill äta rent och nyttigt under en viss tid. Det är jobbigast till en början när man slutar äta sött, men du kommer att vänja dig och tillslut kommer du inte känna samma sug längre men det kan ta några veckor. Är du sugen på kvällen skulle jag gissa att du inte fått i dig tillräckligt med bra mat under dagen, se till att du äter bra och näringsrikt så att kroppen känner att den har fått det den behöver så kommer den heller inte skrika efter mer på samma sätt. 🙂

Tja Ellen! Hur gammal var du när du började träna(just med styrketräning)? Ha det bäst och fortsätt kriga på så dom du gör! 🙂 För att vara exakt var jag nog 16,5 år när jag började styrketräna. 🙂 Desamma du!

Kanske inte en vanlig fråga men skulle du kunna visa hur du tränade och åt i början av din resa? Har precis börjat träna mer seriöst och vill börja bygga mer muskler men vet inte riktigt hur än. Vad är bäst, mer reps och få set eller några reps och många set? Vill få ut maximalt ur min träning men känner att jag inte riktigt kan göra de så ofta, har du några bra tips för de? Tack på förhand och tack för en grym blogg och motivation! Hela min resa finns här på bloggen så det är bara att klicka bak i arkivet till 2 år sen från nu. Jag skulle inte säga att något är bättre eller sämre, jag tränade ungefär som nu fast med mindre vikt, variation av reps och set. 🙂 kram och lycka till!

Hej Ellen! Tycker supermycket om din blogg! Hur mycket vägde du innan och vad väger du nu + hur lång är du? Hur ser ditt matschema ut idag vs innan du slutade ”banta” pga ämnesomsättningen? Hoppas du förstår min smått röriga fråga, kram! Jag vill inte gå in på vikt, jag mår inte bra av att fokusera så hårt på det. Mycket bättre att lägga fokus på vad man ser i spegeln. 🙂 kram

Hur många kilon har du lagt på under denna tid? 15 kg eller så

Hej jag har lite frågor jag funderar på, en av dem är hur mycket kan det kosta att tävla i fitness? Har en pt som gör kost och träningsschema då och då som jag följer slaviskt, men vilka fler kostnader kommer tillkomma? Hur berättar man till sin familj att man vill flexa i en bikini inför hundratals människor?( jag är bara 17 år gammal).. Sen har jag haft ännu mer tankar på att operera mig efter att du gjorde din operation, men hur ska jag berätta de för familjen (särskilt släkten) som typ är anti tatueringar.. Hur ska de gå tilla ty förklara ett ingrepp? Och jag är så sjukt rädd att folk ska se mig som en WB fitnesstjej ( ursäkta uttrycket hoppas du fattar) asså att många skulle se mig som att jag har noll koll på allt gör och bara är en amatör som är ute och seglar.. Brukar ha bra självförtroende, men när alla gymhulkar jämt iakttar en känns de som att man bara gör allt fel… Sry för ett konstigt formulerat meddelande, men det är så mycket tankar och känslor som snurrar i skallen som har fått mig att storgråta ett flertal gånger nu.. Det var inte längesen jag bestämde mig för att satsa på att tävla, men ju mer jag ser hur långt fram alla är och hur långt bak jag själv är… Desto hopplösare och amatörmässig känner jag mig Utöver din PT så kommer det kostander som tävlingslicens, du måste va med i ett team och det kommer kosta några tusen med oftast, bikini, skor, smycken, smink. Det är ganska dyrt att tävla, men det kommer vara värt det ska du se. 🙂 Det där med att berätta för din familj om att du vill tävla, det är bara att berätta för dem om dina tankar. Sen när det kommer till operationen tycker jag att du ska tänka genom det ordentlgit, verkligen ordentligt. Det är ett stort ingrepp och inget som man gör så där huxflux. Jag själv tänkte på det dagligen sen jag fick ätstörningar när jag var 14 år och brösten försvann, så i nästan 4 år tänkte jag. Det var ingen som jag kom på och gjorde månaden efter. Om det är något som du gör för att du inte trivs i dig själv osv så kommer dina föräldrar förstå dig. Du gör det för din egen skull liksom. Du behöver inte ha brotom med något utan ta din tid, du ska inte hetsa upp på scenen. Se till att äta bra och lyfta i gymmet. Ge det några år träning och sen när du väl går upp på scenen så kommer du stå där och vara stolt över vad du har åstakommit. Inget stress, du kommer dit. 🙂 kram och massa lycka till!

Hur är det med frukt i din kost? Äter du frukt? Isåfall vad för frukt och hur mycket dagligen? Om inte.. Varför gör du inte det? Är det mycket socker & kolhydrater i frukt som tex. Mango, vindruvor, kiwi och sådanna exotiska frukter?

Kram & tack för en superblogg! Jag har faktiskt ingen frukt i min kost. Jag äter inte frukt för att jag väljer andra kolhydratskällor som jag själv anser att jag får ut mer av. 🙂 Och du svarar på din egen fråga, ja det är mycket fruktsocker och kolisar i de frukterna du nämnde, men det betyder inte att det är dåligt. 🙂 Allt i lagom måtta.

  1. Hej och tack för en underbar och inspirerande blogg! Jag läser din blogg dagligen (ibland flera gånger om dagen) för pepp och inspiration! Nu till min fråga. Jag har sedan första januari dragit ner på kaloriintaget till ca 1300 per dag med så ren mat som möjligt, både kolisar, bra fetter och proteiner, håller mig ifrån godis, chips och liknande, och tränar dessutom 3-4 gånger per vecka, mestadels cardio men lite styrka också. Mitt mål är att gå ner ungefär 18 kg till juni men än så länge har jag inte gått ner någonting på dessa tre veckor. Vad gör jag för fel?! Jag ligger på en övervikt just nu och vill gärna ner till min trivselvikt (runt 58 kg) som jag hade innan jag gick upp men det händer ingenting och det gör mig så stressad 🙁 Har du några tips? 
    Tack igen för en superbra blogg! 

  2. idil skriver:

    Heyy Ellen:)) I have been wondering if you have any information about crossfit. If you do, what do you think?
    Also what are your opinions about creatin? I bought some, but I don’t want to start using it until I lose 3-4kg because people say it makes you bloated a lot. And since I have body image issues that  I still haven’t overcome, I just can’t make up my mind.

  3. Cajsa skriver:

    Hej! Jag undrar om du har någon erfarenhet om preventivmedel när det gäller träning? Påverkar det mycket? Är det värt att sluta för att få bättre resultat av sin träning? Och om man nu känner att man ”måste” äta nått preventivmedel, vad ska man då välj?

Lämna ett svar till idil Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..