Thai gryta – Grön curry

P5193199
P5193188
P5193194
P5193213
P5193190
P5193198

Såg på din snap att du gjorde thaigryta, skulle inte det receptet kunna komma på bloggen? Har letat efter ett gott och nyttigt recept på thai, meen det är svårt… Skulle bli jätteglad!

Självklart kan jag göra det, va kul att du följer min soanchat också 😀 ( @Ellenfarnstrom för er som inte vet vad jag heter där.) Den här är inte 100% supermega nyttigt för jag har i sweet chili vilket innehåller en del socker, men det blir så gott med det i också. Men det är upp till var och en! När jag gör den här så kör jag allt på känsla, så jag kommer att dela ungefärliga mängder nu men ni får prova lite själva, jag brukar alltid hälla i lite i taget och sedan smaka av emellanåt och sedan ha i mer om jag tycker att det behövs. Detta är väldigt enkelt och supergott!

Du behöver:
Ris
Kyckling (Eller vegetariskt alternativ.)
Färsk paprika
Frysta eller färska grönsaker som du gillar. Jag brukar ha gul och orange morot, broccoli, bambuskott, kastanjer, champinjoner och sugar snap peas.
Kokosmjölk (jag använde low fat i denna)
Sambal oelek
Grön curry paste (Fungerar lika bra med röd)
Sweet chili
Rapsolja
Soya (Brukar ha det på direkt på tallriken då alla inte gillar det.)

Gör så här:
Ta fram en wok gryta helst, men har du inte det så tar du en djup stekpanna. Skär upp kycklingen i lagom stora bitar så som du gillar dem i din thai och woka dem i rapsolja, när kycklingen har ändrat färg från rosa till vit kan du hälla i grönsakerna. Om grönsakerna är frysta, woka dem tills de inte är is-håra längre, häll därefter i en hel burk kokosmjölk.

Det är nu det är dags för smaksättning. Börja med att hälla i din curry paste, jag tar en överdrivet stor tesked smakar av och har i lite mer sen (oklart, jag vet…), ha sedan i nästan en matsked sambal oelek och sedan häll i sweet chili så mycket som du vill. Den har jag mest i för att få lite sötma då denna gryta blir ganska stark. Jag älskar starkt! Låt det puttra någon minut, och servera sedan med ris.

// I saw on your snap chat that you made thai stew, would you like to share the recipe with us here on the blog? I have been looking for a good and healthy recipes for Thai, buuuut it is difficult … Would be very happy!

Of course I I can do that!, How fun  that you follow my snap chat too 😀 (@Ellenfarnstrom for  you who do not know my name there.) This is not 100% super mega clean since I like to add  sweet chili in mine which contains some sugar, but it tastes really well so. But it is up to each one! When I do this  I  everything on feeling, so I will share approximate quantities now, but you can try a bit your selves, I always pour in a little at a time and then season to taste occasionally and then I add moreif  I think its needed. This is very simple and super delicious!

You need:
Rice
Chicken (or vegetarian.)
fresh pepper
Frozen or fresh vegetables that you like. I usually have yellow and orange carrots, broccoli, bamboo shoots, chestnuts, mushrooms, sugar snap peas.
Coconut milk (I used low fat)
Sambal oelek
Green curry paste (Works equally well with red)
Sweet chili
RAPE OIL
Soya (usually I pour it on after wards on the plate since everyone does not like it.)

Do like this:
Use a wok pan preferably, but if  you don’t have one, you take a deep frying pan. Cut the chicken into bite-sized pieces like  you enjoy them in your thai and stir fry them in rape oil, when the chicken has changed color from pink to white, you can pour in the vegetables. If the vegetables are frozen, stir-fry them until they aren’t frozen anymore, then pour in a whole can of coconut milk.

It is now the time for seasoning. Start by pouring in your curry paste, I am taking an excessively large teaspoon and then tastes and then add a little more (unclear, I know …), then add almost a tablespoon sambal oelek and then pour in the sweet chili as much as you want. I use the sweet chili mostly to get some sweetness since this stew is quite hot. I love hot food! Let it simmer for a minute, and then serve with rice. //

LOADING..