ANNONS

Att träna när man är sjuk

/

Nu är det förkylnings tider och jag tycker att jag ser varannan människa jag möter gå och snora och hosta lite grand. Så hur  var det nu med att träna när man är sjuk? Är det okej eller är det dåligt?

Grundregeln när det kommer till träning när man känner sig sjuk är att man aldrig ska utföra fysiska aktiviterter som att exempelvis gymma eller springa. Om det dock är i slutet på din förkylning och du börjar känna dig lite bättre så kan det vara okej att börja träna lite lätt. 

Har du feber eller har ont i halsen är det helvila som gäller. När man har infektion i kroppen ökar risken för att få hjärtmuskelinflamtion, även om sannolikheten är liten att drabbas. Men det är inte värt risken. Varje år får ett antal idrottare hjärtmuskelinflamation och det sätter skador för en lååååång tid framöver och detta helt i onödan bara för att de inte klarade av att hålla sig borta från träningen när de har varit förkylda.  Hellre vila en vecka än att kanske behöva vila några månader för att det blir värre eller hur? 

Det finns några regler man kan hålla sig efter om man har svårt att hålla sig helt borta från träningen  när man är sjuk.  Är man endast snorig är det okej att träna men ta det lite lungt har man dock ont i halsen och /eller har feber så måste du vila. 

Var försiktigt och känn efter ordentligt att du är frisk. Äter man värktabletter som tillexempel alvedon eller ipren så kanske febern försvinner men slutar du ta dem kommer den tillbaks? Samma sak med halstabletter, du ska klara dig utan alla dessa preparat innan du vet att du är frisk.  

För att minska risken att bli förkyld kan man faktiskt tänka extra på lite saker som  att äta regelbundet, dricka vatten,  få i dig energi snabbt efter att du tränat,  sova tillräckligt länge under natten och tvätta händerna.


Now is the time when almost everybody catches a cold. At least in Sweden! It feels like  every other person I see in the streets is snotty and coughing a little. So how was it, is it okey to  workout when you?re sick? Or is it not?

The basic rule when it comes to exercise when you re feeling ill is that you should never perform physical activitys. However, if it is at the end of your cold and you start to feel a little better  it might be okay to start training lightly.

If you have fever or a sore throat, you have to rest. When you have infection in the body it increases the risk of getting heartmuscleinfektion, it is unlikely to be affected. But it’s not worth the risk. Every year, a number of athletes gets ill with heartmuscleinfektion and it puts injuries for a loooong time to come and this needlessly just because they were unable to stay away from training when they were ill. Rather  rest a week than  might have to rest for a few months to make it worse right?

There are a few rules you can stay after if you have trouble keeping away from workout when you are sick. If you only have a runny nose it is okay to workout but take it easy, however, sore throat and / or fever, you need to rest.

Take care and feel firmly that you are healthy. If you eat painkillers and fever supressant  maybe the fever disappears but if you stop taking them, it will come back? Same with cough drops, if you feel healthy without all these preparations it is okey to workout but if you need them you should rest.

To reduce the risk of catching a cold, you can actually think the extra little things: to eat regularly, eat something quickly after exercise, sleep long enough during the night and wash your hands.
4
0

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00